Wednesday, December 2, 2020

Alue jo Patuik - Alur dan Patut

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum wr wb

Alue jo patuik

Sebagai rang Minang nan layie dan gadang di rantau, tantu pangatahuan nan manyangkuik adaek kurang bana. Mamak antah bilo katibo, Panghulu antah dima, untuang lai ado ranggaek nan saketek banyak maisi utak nan auih di pangatahuan soal adaek minang.

Dikana-kana dek umue la gaek pulo, ado nan badanguang dikapalo satantang urusan adaek nan banamo alue jo patuik dalam lingkaran Malewa Gala/Suksesi, selain raso jo pareso. Kini ka ambo cubo maangkek carito saisuek soal nantu, tantu jo pangatahuan nan sangenek pulo, dek itu kironyo kok salah tolong dimaafkan, kok takurang tolong diuleh, kok talabieh tolong bakarek sae.

Alue atau rang kini manyabuik alur, dapek pulo dibaco aliran, nan mukasuik kok indak salah adolah tibonyo sasuatu sasuai jo nan saharusnyo. Nan paliang lamak bacarito soal alue ko adolah soal “Gala” atau gelar. Turun temurun gala harus sasuai jo alue nan lah dipakai sajak saisuek, dibuktikan jo silsilah atau ranji bak kecek awak. Kok indak bisa dibuktian alue nantu, tantu indak bisa tajadi “suksesi atau Malewa Gala”, tarutamo dalam kaum adaek rang Piliang yang “manitiek dari langik/aristokrasi” – “gala turun dari Mamak ka kamanakan anak laki-laki partamo dari dunsanak padusi nan paliang tuo. Dek itu Malewa Gala di rang Piliang indak bisa dek wasiat atau mufakaek, kecuali alue putuih, mako babuek banda baru. Agak balain di kaum Chaniago, dimano alue batumpu di Mamak setelah bamufakaek jo niniek mamak nan lain, biasonyo Mamak alah mambimbiang kamanakan nan dipersiapkan untuk manarimo gala, sasuai jo “mambasuik dari bumi/demokrasi” sebagai pegangan rang Chaniago.

Patuik atau kepantasan, adaek mamakai patuik sabagai ukuran umum dalam manilai perilaku anggota masyarakaek adaek. Kepantasan dalam manarimo gala diukue dari kepribadian urang saurang sasuai jo gala nan ditarimo. Sebagai contoh ; Indaklah patuik urang bagala “Imam” kok dalam kesaharian idiuknyo indak pernah pai ka musajik atau bahkan sehari-hari karajonyo ba ampok/judi di lapau secaro terang terangan dimuko masyarakaek. 

Dari carito diateh Nampak baso Alue balaku sebagai aturan khusus atau Lex Specialis samantaro Patuik adolah aturan umum atau Lex Generalis. Kok nyampang tajadi penyimpangan satantang dua urusan nantu, harus disalasaian di Panghulu Suku yang bersangkutan, kok indak juo salasai kabakeh Kerapatan Adat Nagari (KAN) diputuihan nan kaputusannyo tajam co bilah bambu, kareh co kuku rimau tapi lunak co ambun pagi.

Singgan tu sae carito siang ko, mohon maaf kok nyampang ado kato nan dak sasuai atau pandapek nan indak bakatantuan. Ambo dek layie dirantau gadang dirantau, iyo kurang bana pangatahuan soal iko.

Wallahul Musta’an wa Allahu Yahdikum

Wassalam

------- ilalang -------

 

Terjemahan

Alur dan Patut

Sebagai orang MInang yang lahir dan besar di rantau, tentu pengetahuan menyangkut adat sangat kurang. Mamak entah kapan akan datang, penghulu entah dimana, untunglah ada orangtua yang sedikit banyak mengisi otak yang haus akan pengetahuan soal adat Minang.

Di pikir-pikir, karena umur sudah bertambah tua, ada yang berdengung di kepala mengenai adat Minang yang bernama “Alur dan Patut” dalam lingkaran pengalihan gelar (malewa)/suksesi, selain “raso dan pareso”. Akan coba saya angkat cerita masa lalu tentang hal itu, tentunya dengan pengetahuan yang sedikit pula, karena itu bila salah tolong dimaafkan, kalau kurang tolong diulaskan, kalau berlebih tolong dipotong saja.

Alur, dapat juga dibaca aliran, yang maksudnya adalah sampainya sesuatu sesuai dengan yang seharusnya. Yang paling enak cerita soal ini adalah dalam masalah “gelar”. Turun temurun gelar harus sesuai dengan alur yang sudah dipakai sejak jaman dahulu, dibuktikan dengan silsilah/ranji. Kalau tidak bisa membuktikan silsilah tersebut, tentulah tidak bisa terjadi pengalihan gelar/malewa tadi. Terutamanya dalam adat kaum Piliang yang “menitik dari langit/aristokrasi”, dimana “gelar turun kepada anak laki-laki pertama dari saudara perempuan yang tertua”. Karena itu pengalihan gelar dalam kaum piliang tidak bisa memakai wasiat atau mufakat, kecuali bilamana alur tersebut “putus”, maka dibuatlah saluran baru. Berbeda dengan adat kaum Chaniago, dimana alur bertumpu kepada Mamak setelah bermufakat dengan Ninik Mamak yang lain, biasanya Mamak telah membimbing/kaderisasi kemenakan yang dipersiapkan untuk menerima gelar, sesuai dengan “membesut dari bumi/demokrasi” yang menjadi pegangan kaum Chaniago.

Patut atau Kepantasan, adat memakai kepantasan sebagai ukuran umum dalam menilai perilaku masyarakat adat. Kepantasan dalam menerima gelar diukur dari kepribadian orang perorang sesuai dengan gelar yang diterima. Sebagai contoh : tidaklah patut seorang yang bergelar “Imam” dalam keseharian hidupnya tidak pernah ke masjid atau bahkan sehari-hari kerjanya berjudi di warung secara terang-terangan dimuka masyarakat.

Dari cerita diatas terlihat bahwa Alur berlaku sebagai “Lex Specialis/aturan khusus” sementara Patut adalah “Lex Generalis/aturan umum”. Bilamana terjadi penyimpangan terhadap urusan diatas, maka dapat diselesaikan dihadapan Penghulu Suku, kalau tidak juga selesai, maka pada Kerapatan Adat Nagari (KAN) diputuskan, yang Keputusannya tajam bagai bilah bambu, keras bagai kuku harimau tapi lembut bagai embun pagi.

Demikian dongeng hari ini, mohon maaf bila ada kata yang tidak sesuai atau pendapat yang tidak jelas, karena saya yang lahir dan besar di rantau pasti sangat kurang pengetahuan tentang ini.

Wallahul Musta’an wa Allahu Yahdikum

Wassalam

------- ilalang -------

 

No comments:

Post a Comment

Sejarah

  Bismillahirrahmanirrahim… Sejarah Sejarah adalah cerita tentang masa lalu, bisa jadi tentang kebaikan atau keburukan, kemegahan atau k...